Bandung bersih - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Ien, Sas en Tristan Wunderlich - WaarBenJij.nu Bandung bersih - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Ien, Sas en Tristan Wunderlich - WaarBenJij.nu

Bandung bersih

Door: Ien, Sas en Tristan

Blijf op de hoogte en volg Ien, Sas en Tristan

14 Maart 2012 | Indonesië, Bandung

We zijn sinds gisteren in Bandung aangekomen en dit is een schone (bersih) stad, vooral voor Indonesische begrippen. Het is ook een beetje de hippe modestad en het is eigenlijk wel een verademing na Jakarta. Eerst nog 2 nachtjes in Bogor geweest en de Kebun Raya (Grote tuin = Botanische tuin) bezocht. Schitterende oude bomen in een prachtige setting. Het is natuurlijk een monument uit de koloniale tijd en dus komen daar veel orang belanda. Dat kun je ook wel merken aan het feit dat veel straatventers rond de kebun je in het Nederlands kunnen aanspreken. En ze verkopen prentbriefkaarten, pisangs, prentbriefkaarten, onduidelijke drankes (spuug volgens mij) en o ja prentbriefkaarten natuurlijk.
Die lieve Rully, de chauffeur, bracht ons gisteren naar Bandung en een mooi, schoon hotel. En toch zie je 's avonds, als je een kretek sigaretje rookt voor je kamer een grote rat op zo'n 4 meter afstand naar je loeren. Onwillekeurig beweeg je wat meer richting deur, want ik weet niet welke pestplaag die rat hier gebracht heeft, maar gezond zal een intieme ontmoeting niet zijn.
's Middags naar de buurt vertrokken waar mijn moeder een paar jaartjes gewoond heeft tijdens de Japanse bezetting. Wat huizen gezien waar ze gewoond kan hebben en de alun-alun (veldje) betreden waar ze altijd speelde. Geweldige ervaring.
Het is wel moeilijk je moeder te zien huilen als ze over de oorlog praat in relatie tot die plek, maar het was wel mooi, dat Tristan tegelijkertijd met een jong Indonesisch moedertje en haar zoontje aan het spelen was, toen mijn moeder over die periode vertelde.
Drie generaties bijelkaar terug in de tijd.

Morgen vertrekken we per trein naar Yokyakarta, waar we een aantal dagen zullen blijven. Ik voel me hier al helemaal thuis. In het begin slaat de vrvuiling, vochtige hitte en armoede je wel wat in het gezicht, maar nu is mijn gevoel weer wat gestabiliseerd en kan ik hier weer wat vrijer ademen.
We zullen zien wat de rest nog brengt.

• 14 Maart 2012 - 06:37

Yolanda Reisner:

Hallo alle tiga

Ja Bandung is wat dat betreft een verademing. Misschien kent jouw moeder en schoonmoeder wel mijn familie. Wij hebben ook in Bandung gewoond namelijk

Familie Jordaan, Soesman, Reisner, Knaap
    En ja bizar he die ratten en groot brrrr.

Nou nog een mooie tijd daar.

Liefs Yootje

• 16 Maart 2012 - 15:45

Femke:

He!
    Ik lees ze nog steeds hoor al jullie mooie verhalen! Te gekke foto´s echt prachtig!

Heel veel plezier nog!
    Groetjes Femke