Elephants and monks - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Ien, Sas en Tristan Wunderlich - WaarBenJij.nu Elephants and monks - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Ien, Sas en Tristan Wunderlich - WaarBenJij.nu

Elephants and monks

Door: Ien en Sas

Blijf op de hoogte en volg Ien, Sas en Tristan

11 Februari 2013 | Sri Lanka, Kandy

Wat kan er eigenlijk misgaan als je in een plaatsje bent dat Kandy heet? Niks dus. Tenminste tot nu toe. Sri Lanka is als een vriendelijk lakentje dat heerlijk losjes om je heen knispert. Als je rustig beweegt, draait het lachend met je mee. En soms wil zij dat je met haar meebeweegt. En als je dat doet,, krijg je een schaterlach als beloning. Moslims doen dat helaas ook hier weer niet. En dus zijn er problemen. Zo langzamerhand krijg je het idee dat moslims overal voor problemen zorgen. Zelfs in het uiterst vriendelijk ontvankelijke Sri Lanka. Met cricket (waar ze heel goed in zijn) zijn alle landen behalve de tegenstander natuurlijk voor Sri Lanka. Bij de herdenking van de bom op Hiroshima was de president van Sri Lanka ook de enige (zelfs de eigen Japanse president mag dat niet) die met de auto tot aan het monument mocht rijden. Maar de moslims weten dus als enige weer ruzie te maken hier. Wellicht wordt het eens tijd onze ogen van politieke correctheid eens te openen en te zien wat er gebeurt overal ter wereld. Het is ook geen gezicht bij een denkwijze als het boeddhisme die stimuleert jezelf te ontwikkelen en te geloven wat je zelf leert en denkt ipv iemand anders na te apen en die openheid naar anderen uitstraalt om in sommige plaatsen talloze vrouwen te zien, die volledig bedekt zijn en juist geslotenheid uitstralen. Maar goed, ik heb me weer even opgewonden. We hebben in ieder geval besloten te leren over Buddha en Buddhism en te zien of het iets toevoegt aan ons leven. Kan nooit kwaad. We hebben al wat leesvoer gekocht!
Na de eerste tempeldag hebben we een spannende safari gedaan inne....eeeeh....ergens. Die Sri Lankaanse namen zijn echt niet aan mij besteed. Een echt wild wildpark, waar je met een jeep inmoet en soms blij mag zijn, dat je ook daadwerkelijk in die jeep blijft zitten. Je huurt buiten het park alvast zo'n jeep met een jeepmannetje en dan komt bij de ingang van het park Ko de Boswachter gezellig aanschuiven. Die Ko heet trouwens ogen als van een Ko(nijn) want hij ziet werkelijk alles. Alles! Bij een olifant denk je nog, okee, maar bij een olifant die stiekem grinnikend achter enorme bossen met bomen staat, begin je al te vermoeden, dat Ko geen reincarnatie van Jules de Corte is. Als hij dan tussen neus en lippen meldt dat er op 200 meter afstand een grijs-bruine arend tussen grijs-bruine takken op zijn hurken zit dan denk je, zozo, die heeft een verrekijker geimplanteerd bij zijn lenzen, maar als hij dan ook nog wijst op een groene hagedis, die verstoppertje zit te spelen op 20 meter afstand tussen 10 kilo net zo groene bladeren, dan denk je Rain Man. En daar zit je dan voor lul met je camera met 21 x zoom en je een half uur moet staren en je ogen een irishernia bezorgen om eindelijk die pesthagedis te zien. Gelukkig weet Ko beschaafd zijn slappe lach over zoveel onkunde in te houden en blijft de leverancier-klantrelatie prettig en aangenaam. Soms stuurde hij de arme chauffeur door stukken jungle waar je nog geen kangaroo doorheen zou jagen, maar de jeep bleef wonderwel heel. Wij wat minder door dat gehotseknots maar dat mocht de pret niet drukken. Een zeer spannnende ervaring en erg mooi om olifanten in hun natuurlijke omgeving te zien.
De dag erna was weer iets compleet anders met het bezoek aan tempels in de rotsen. Prachtige beelden van buddha's in mooie rotshallen. Boven de ingang een schitterende reusachtige gouden Buddha, die vredelievend op ons neerkeek.
Vandaag naar een van de heiligste plekken voor Boeddhisten geweest, nl. de bewaarplaats van een tand van Buddha hier in Kandy. Als nuchtere Hollander denk je eerst, ach, zo'n verrotte tand met een gegoten vulling van een bejaarde vent, maar de hele omgeving zorgt ervoor, dat je die gedachte snel van je afschudt. Je merkt aan de monniken en andere boeddhisten die daar zijn, dat ze zwaar onder de indruk zijn en dan ben jij het eigenlijk vanzelf ook. Grappig is ook, dat je in de grote hal aan de wanden allemaal schilderingen hebt,, die belangrijke momenten in het leven van Buddha verbeelden. En dat doet dan toch eigenlijk weer denken aan een Christelijke kerk, waar je ook vaak aande wanden afbeeldingen van momenten in het leven van Jezus ziet. Allemaal mooie ervaringen rijker.

• 11 Februari 2013 - 17:54

Yolanda:

Het is wat he al die religies pfjjjjjjjjjjjjt have fun

• 13 Februari 2013 - 20:05

Mirtje:

Heerlijk om je verhalen te lezen Sas. Have fun en een dikke kus voor jullie allemaal. X

• 22 Februari 2013 - 10:44

Marja:

Vandaag link gekregen van Erwin. Super om te lezen wat jullie allemaal ervaren. Sri Lanka staat ook boven aan mijn lijstje als volgende reis! Have fun en genietze...